این روزها با وجود Google Play که میزبان ۳٫۵ میلیون برنامه‌ی کاربردی اندروید و Apple Store که میزبان ۲٫۲ میلیون برنامه ios هستند، به نظر می‌رسد که همه‌ی کسب‌وکارها یک برنامه‌ی موبایل دارند. حتی اپ پیتزافروشی محله‌ی شما هم ممکن است در دست ساخت باشد.

این مسئله که حتی کسب‌وکارهای کوچک و محلی هم دوست دارند که برنامه‌ی مخصوص خودشان را داشته باشند، کاملا قابل درک است. برنامه‌ای که بتواند با مشتریان شما تعامل برقرار کند، راه قابل توجهی برای تقویت کسب‌وکار است. تعداد کاربران فعال که توسط برنامه جذب می‌شوند یکی از مهمترین فاکتورهای اندازه‌گیری ارزش برنامه و میزان ارزش افزوده‌ی برنامه برای کسب‌وکار است.

TechCrunch تخمین زده است که مصرف‌کنندگان آمریکایی در حال حاضر، روزانه ۵ ساعت را مشغول گوشی‌های موبایل خود هستند. جالب این‌جاست که ۹۲% از این زمان صرف استفاده از برنامه‌های کاربردی شده و تنها ۸% باقی‌مانده صرف استفاده از مرورگر وب می‌شود.

‌اما این آمارها، روی دیگری هم دارند. بنابر آماری که Localytics ارائه می‌دهد، ۲۳% از برنامه‌ها تنها یک‌بار استفاده شده و سپس رها می‌شوند. ۸۰% از مصرف‌کنندگان اپ، تنها ۳ ماه پس از نصب یک برنامه، دیگر هرگز آن را اجرا نمی‌کنند.

در حالی که توسعه‌ی اپ اختصاصی برای کسب‌وکار، راحت‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر از هر زمانی شده؛ اما هنوز نیازمند سرمایه و منابع قابل توجهی است. مخصوصا در قسمت نگهداری و به‌روزرسانی!

با این اوصاف، چه‌طور تصمیم بگیریم که ساخت برنامه‌ی موبایل برای کسب‌وکار ما کار درستی است یا خیر؟

در اینجا ۸ سؤال مطرح می‌کنیم که باید قبل از این تصمیم از خود بپرسید. با ما همراه باشید.

۱- آیا وبسایت شما برای موبایل بهینه‌سازی شده است؟

قبل از این‌که تصمیم بگیرید برنامه‌ی موبایل خود را طراحی کنید، خوب است بررسی کنید که وبسایت شرکت شما، روی دستگاه‌های موبایل چه‌طور کار می‌کند. طراحی ریسپانسیو، به تجربه‌ی کاربری روی دستگاه‌های موبایل کمک بزرگی می‌کند. شما می‌توانید تم‌های ریسپانسیو و رایگان زیادی را برای پلتفرم‌های محبوبی مثل وردپرس و جوملا در اینترنت پیدا کنید.

با این وجود، بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک از طراحی‌های موبایل-فرندلی (mobile-friendly – ریسپانسیو) استفاده نمی‌کنند. اگر شما هم از این دسته هستید، قبل از این‌که به فکر طراحی و توسعه‌ی اپ موبایل بیفتید، سراغ به‌روزرسانی وب‌سایت خود بروید.

۲- آیا رقبای شما اپ موبایل دارند؟

وقتی در حال سبک سنگین کردن این مسئله هستید که آیا کسب‌وکار شما نیاز به توسعه‌ی برنامه دارد یا خیر، منطقی است که به رقبای خود هم نگاهی بیاندازید. آیا آن‌ها در حال حاضر، اپ دارند؟ اگر بله، آمار اپ آن‌ها را در اپ‌استورهای مربوطه مشاهده کنید. تعداد دانلودها و نظرات کاربران درباره‌ی اپ آن‌ها اطلاعات ارزشمندی از بازخورد مشتریان به برنامه‌ی رقیب شما می‌دهد.

اگر این‌طور به نظر می‌رسد که اپ آن‌ها با استقبال خوبی مواجه شده است؛ در صورتی که شما برنامه‌ای با امکانات برابر و یا حتی بیشتر ارائه ندهید، ممکن است برای همیشه از رقبایتان عقب بمانید.

۳- آیا برنامه‌ی شما مشکل مشتریان را حل خواهد کرد؟

به نظر می‌رسد که بعضی از برنامه‌های موبایل، برای رفع مشکل خاصی طراحی شده اند. اگر اپ شما، چیزی بیشتر از نسخه‌ی موبایل سایت شما به کاربران ارائه ندهد، احتمالا این دو بر سر جذب مشتری رقابت خواهند کرد و این اصلا به نفع شما نیست. به مشکلاتی که کاربران با آن‌ها برخورد می‌کنند و راه‌حل‌هایی که می‌توان در قالب یک اپ موبایل ارائه داد فکر کنید.

برای مثال، کسانی که تا به حال مجبور شده باشند برای یک عملیات ساده‌ی بانکی در صف‌های طولانی بایستند، وقتی برای اولین بار از یک اپ موبایل بانک استفاده کنند، برای‌شان مثل یک معجزه است. دقیقا این احساسی است که شما هنگام طراحی اپ خود باید در نظر بگیرید.

۴- آیا نگهداری اطلاعات مشتری، تبدیل‌ها را ساده‌تر می‌کند؟

یکی از دلایل اصلی این که نرخ تبدیل فروشگاه‌های موبایلی هنوز بسیار عقب‌تر از دسکتاپ است، طاقت‌فرسا بودن وارد کردن اطلاعات در فرم‌ها، صورت‌حساب‌ها و … است. اگر کسب‌وکار شما مبتنی بر عملیات‌های تکراری کاربران است (مثل فروشگاه‌های آنلاین یا سرویس‌های تحویل غذا) حذف فرایند خسته‌کننده‌ی ورود اطلاعات توسط یک برنامه می‌تواند منجر به افزایش فروش شود.

۵- آیا شما طرح مشتریان وفادار دارید؟

اگر شما یک طرح مشتریان وفادار دارید، داشتن برنامه‌ی موبایل می تواند کمک بزرگی به شما بکند. برنامه‌ی شما می‌تواند با تخفیف‌های هدف‌دار، کوپن‌ها و سایر مشوق‌ها به مشتریان جایزه بدهد.

۶- آیا شما به شدت به برندینگ متکی هستید؟

وقتی مشتریان برنامه‌ی شما را دانلود می‌کنند، در واقع قسمت با ارزشی از دستگاه موبایل خود را در اختیار شما می‌گذارند. قرار گرفتن لوگوی نرم‌افزار شما روی صفحه‌ای که کاربر، روزانه بارها به آن نگاه می‌اندازد، کمک می‌کند که برند شما در ذهن کاربر، زنده و پررنگ بماند.

۷- آیا شما از محتوای تولید کاربران، برای مقاصد بازاریابی استفاده می کنید؟

امکانی را در نظر بگیرید که به مشتریان شما اجازه می‌دهد تا محتواهایی نظیر عکس و ویدئو را به همراه محصولات شما در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام به اشتراک بگذارند. این یعنی تبلیغ رایگان محصولات شما، البته با رضایت کامل!

۸- آیا می‌توانید برنامه‌ای بسازید که از قابلیت‌های دستگاه‌های موبایل استفاده کند؟

برنامه‌هایی که از ابزارهای گوشی، نظیر دوربین یا شتاب‌سنج استفاده می‌کنند از محبوبیت بیشتری نزد کاربران برخوردار هستند. این نوع برنامه‌ها، تجربه‌هایی را برای کاربران فراهم می‌کنند که وب‌سایت‌ها از انجام آن عاجزند. دو مثال قابل توجه در این زمینه، برنامه‌های تناسب اندام و پرطرفدار MapMy و MyFitnessPal هستند که توسط تولیدکننده پوشاک ورزشی Under Armor ارائه شده‌اند.

فکرهای نهایی

اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید که به هر یک از سؤال‌های بالا جواب مثبت داده‌اید، ممکن است که الان زمان ایجاد یک اپ اختصاصی برای کسب‌وکار شما باشد. اما ساخت یک برنامه، به تنهایی کافی نیست. روی ارائه دادن مزایای ملموس به مشتریان خود تمرکز کنید و سپس، سختی‌هایی که در ساخت برنامه‌ی خود کشیده‌اید، به مراتب جبران خواهند شد.