برخی از کارشناسان معتقدند که روند رونق اپ‌های موبایل پایان یافته است و سرمایه‌گذاری در این زمینه ممکن است به ضرر شما تمام شود. اما مطالعات صورت گرفته در این زمینه، نشان می‌دهد که این گفته چندان صحیح نیست.

بر اساس نتیجه‌ی مطالعات جدید در مورد اپلیکیشن‌های موبایل، اعلام شده که این حوزه در حال تغییر و تحول است. در ادامه با نهایت توسعه همراه باشید.

جان داوسون (Jan Dawson) که یکی از تحلیل‌گران موسسه‌ی تحقیقاتی Jackdaw است، در مورد این تحقیق تازه می‌گوید:

«بر خلاف بسیاری از بحث‌های کنونی که خبر از مرگ اپلیکیشن‌ها می دهند، اپ‌های موبایل آمده‌اند که بمانند.»

در این تحقیق اعلام شده که نرخ رشد نصب صد اپلیکیشن برتر در اپ‌استورها و اعلام نارضایتی برخی از کاربران نسبت به اپ‌ها، دلیل قاطعی نیست که بگوییم اپلیکیشن‌ها، دیگر یک پلتفرم مهم و اولیه برای دستگاه‌های موبایل نیستند.

شواهد مرگ اپلیکیشن‌های موبایل

در برخی از تحلیل‌ها به این موضوع اشاره شده که اپلیکیشن‌های چت و گفتگو و بات‌ها تقریبا جایگزین تمام اپلیکیشن‌های دیگر شده‌اند. اما داوسون معتقد است که این جایگزینی یک حرف بی‌پایه و اساس بوده و اپلیکیشن‌های موبایل به جای این‌که از رونق بیفتند، در حال گسترش و تحول هستند.

سرعت دانلود اپلیکیشن‌ها در بازارهایی که به بلوغ رسیده‌اند (مثل گوگل‌پلی و اپل‌استور) کاهش یافته است و این مسئله‌ی غیرقابل‌انکاری است.

اما این موضوع دلیل نمی‌شود که سناریوی مرگ اپلیکیشن‌ها بیان شود. برای تأیید این مسئله، ۳ دلیل اصلی وجود دارد.

چرا اپلیکیشن‌ها نمی‌میرند؟

۱- حجم بازار

اولین دلیلی که برای این مسئله مطرح می‌شود این است که نرخ پرداخت به توسعه‌دهندگان در حال افزایش است. اپل در آخرین گزارش‌های خود اعلام کرده که ۵۰ میلیارد دلار را به توسعه‌دهندگان پرداخت کرده است. این یعنی درآمد اپل‌استور تقریبا به ۷۰ میلیارد دلار رسیده است.

علاوه بر این، با وجود کاهش یافتن تعداد دانلودها، از زمان ایجاد اپ‌استورها تا کنون، همیشه تعداد کاربران آن‌ها بسیار بالا بوده است. بنابراین به نظر نمی‌رسد که دانلود برنامه‌ها و درآمد ناشی از آن‌ها به این زودی‌ها پایان بیابد.

۲- ضعف تکنولوژیکی رقیب

ربات‌ها یا اپلیکیشن‌های موبایل

ربات‌ها در برابر اپلیکیشن‌های موبایل

دومین دلیل این است که تکنولوژی بات‌ها برای فعال بودن، نیازمند به موارد خارجی زیادی است. همین عامل باعث می‌شود آن‌ها نتوانند جایگزینی برای بیشتر اپلیکیشن‌های سودآور باشند.

توجه به این مسئله ضروری است که حدود ۷۵ درصد درآمد اپ‌استورها از بخش بازی‌ها به‌دست می‌آید و بات‌ها در این زمینه نمی‌توانند کاری انجام دهند. داوسون همچنین روی این نکته اصرار دارد که بات‌ها نمی‌توانند همانند اپلیکیشن‌های کاربردی، اپ‌های اجتماعی، بازی‌های ویدئویی و … موثر عمل کنند.

۳- اپ‌ها بسیار انعطاف‌پذیرند

سومین و آخرین دلیل این است که با وجود نوسان‌هایی که در محبوبیت اپلیکیشن‌های موبایلی وجود دارد، این حوزه دائما در حال تغییر و تحول است. این یعنی اپلیکیشن‌ها این قابلیت را دارند که در برابر مدل‌های جدیدی که پیش روی خود می‌بینند، مقاومت کنند. داوسون به این نکته اشاره می‌کند که تصمیم اپل مبنی بر باز کردن اپلیکیشن‌هایی مثل آی‌مسیج، مپز و سیری مثالی از همین موضوع است.

رفع تنش‌ها

با وجود این که اپلیکیشن‌های موبایل ماندنی هستند؛ اما برای رفع تنش‌های مختلفی که در این بازار حجیم و شلوغ وجود دارد، باید کاری کرد. این مسئله خصوصا برای توسعه‌دهندگانی اهمیت ویژه دارد که قصد ایجاد اپ‌هایی بر پایه ماندگاری کاربران را دارند.

هم‌اکنون که حدود ۷ میلیون اپلیکیشن در ۵ اپ‌استور برتر جهان وجود دارد، ایجاد محصول مناسب در زمان مناسب و برای مخاطبان مناسب، امری حیاتی و غیرقابل‌انکار است.

چالشی که به منظور بازاریابی برای نصب اپ‌ها ایجاد شد، باعث شده تا تبلیغاتی خاص آن ایجاد شود. این نوع تبلیغات، کاربران را به طور مستقیم به دانلود اپ مورد نظر هدایت می‌کنند. امروزه این نوع از تبلیغات تبدیل به ابزاری ضروری برای توسعه‌دهندگان شده است. البته آن‌هایی که به دنبال کسب موفقیت در فروشگاه‌هایی نظیر گوگل‌پلی و اپل‌استور هستند.

هم‌اکنون نسبت به گذشته بازاریاب‌ها از این روش بیشتر استفاده می‌کنند و سعی در افزایش تعداد دانلود اپلیکیشن‌های موردنظر خود را دارند. در یک نظرسنجی که از ۱۰۰ اپلیکیشن برتر و در حال رشد انجام شد، بیش از ۸۰ درصد توسعه‌دهندگان به این نکته اشاره داشتند که قصد دارند تا هزینه‌ی بیشتری را برای تبلیغ نصب اپ خود صرف کنند.