برنامه‌های موبایل قدرت انجام کارهای زیادی را دارند و شما باید انتخاب کنید که برنامه‌ی شما از چه ویژگی‌هایی (features) استفاده کند. اما در مورد یک مسئله، نیازی به انتخاب نیست: ویدئو.

اصلا مهم نیست که برنامه‌ی شما چیست یا چه کار می‌کند. باید شدیدا به اضافه کردن کامپوننت ویدئو فکر کنید.

حتما با خود فکر می‎کنید چرا یک برنامه‌ی حسابداری شخصی یا یک بازی ۲ بعدی ساده باید ویدئو داشته باشد؟ به هزاران دلیل! در ادامه به چند دلیل اشاره خواهیم کرد:

۱- رابط کاربری

انسان‌ها موجودات بصری هستند که مشاهده یک ویدئو را به خواندن یک متن یا حتی دیدن یک تصویر ترجیح می‌دهند. ویدئوی داخل برنامه می‌تواند یک معرفی یا یک تبلیغ کوچک باشد که ویژگی‌های مختلف داخل برنامه را توضیح دهد. چنین ویدئوهایی رضایت و مشارکت کاربر را در زمان استفاده از برنامه بالا می‌برند.

مثال:

یک فروشگاه لوازم خانگی می‌تواند برای هر کدام از محصولاتش یک ویدئو آماده کند که هر کدام شامل راهنمای نصب قدم به قدم برای هر مدل است. بنابراین خریداران می‌توانند برای نصب و راه‌اندازی ماشین ظرفشویی، اجاق گاز یا ماشین لباسشویی خود از این ویدئوها استفاده کنند.

۲- آمار

آمارهای مربوط به ویدئوهای موبایل عجیب هستند. بنابر آمار «Statistica» اغلب مشتریان در سراسر جهان، برای دسترسی به محتوای ویدئویی از برنامه‌های موبایل استفاده می‌کنند. شما هم باید بخشی از این بازار باشید.

بازاریابی ویدئویی

۳- ارتقاء

یک ویدئوی ۳۰ ثانیه‌ای متوسط چنان می‌تواند کاربران را درباره‌ی برنامه‌ی شما هیجان‌زده کند که یک بنر یا اسکرین شات عالی نمی‌تواند. (این ویدئوی زیبا برای برنامه‌ی راهنمای آسمان را ببینید.) ویدئوها می‌توانند برنامه را در قالب تبلیغ بفروشند یا یک پیش‌نمایش کوتاه از عملکرد برنامه‌ی شما ارائه دهند. البته هوشمندانه است که هر دو را با هم داشته باشید. چنین ویدئوهایی در گوگل پلی و اپل استور به صورت برجسته نمایش داده می‌شوند. به علاوه بیش از ۳۰۰ فروشگاه اپ دیگر وجود دارند که به شما کمک می‌کنند برنامه‌ی خود را ارتقاء داده و بفروشید. بیشتر آن‌ها از جمله آمازون، امکان نمایش ویدئو را به شما می‌دهند.

مثال:

یک بازی می‌تواند در قسمت‌های اصلی و پایه‌ای به وسیله‌ی ویدئو، به کاربر کمک کند. قبل از این که کاربران بالقوه بدانند که «Angry Birds» چیست و چه‌طور کار می‌کند، درست قبل از شروع بازی، یک ویدئوی کوتاه برای معرفی پخش می‌شد که در آن، یک انگشت غول‌پیکر با عقب کشیدن زه کمان، خوک‌ها را نشانه می‌گرفت.

خودآموز بازی angry birds

۴- رسانه‌های اجتماعی

بالاتر صحبت از تبلیغات شد. شما می‌توانید ویدئوی تبلیغاتی برنامه‌ی خود را در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی نیز استفاده کنید. به طور متوسط، فیس بوک بیش از ۸ میلیارد بار مشاهده‌ی ویدئو در روز را گزارش می‌دهد. (البته به طور عمده با صدای خاموش)

مثال:

یک برنامه می تواند فرآیندهای پیچیده را با برجسته کردن گزیده ای در کانال های رسانه های اجتماعی حل کند. به وسیله‌ی نشان دادن یک شخص که به آرامی و با خوشحالی، مراحل را قدم به قدم طی می‌کند، کاربران را از میان مراحل سخت عبور دهید. به وسیله‌ی ویدئو، کاربران می‌توانند برای حل مشکل خود، هر چند بار که نیاز بود، مراحل را تکرار کنند.

۵- انتظارات مشتری

حدود ۸۰ درصد برنامه‌ها تنها بعد از یک بار استفاده توسط کاربران حذف می‌شوند. بعضی از برنامه‌ها به نظر می‌رسد که قول چیزی را می‌دهند؛ اما در عمل کار دیگری انجام می‌دهند. با وجود بیش از ۶٫۵ میلیون برنامه در اپ استورها، از دست دادن شما برای کاربر کار راحتی است. بعد از تمام کار، وقت و سرمایه‌ای که در ساخت برنامه‌ی خود خرج کرده‌اید، احتمالا این چیزی نیست که شما انتظار داشتید.

یک ویدئوی توضیحی که نشان می‌دهد برنامه‌ی شما چیست و کاربران باید چه انتظاری از آن داشته باشند، مشکلات زیادی را حل خواهد کرد. اگر کاربر با دو برنامه‌ی مشابه مواجه شود که یکی از آن‌ها ویدئوی توضیحی کوتاه و زیبایی داشته باشد، شانس با برنامه‌ای همراه است که ویدئو دارد. حتی یک ویدئوی کوتاه می‌تواند اعتماد کاربر را به این‌که برنامه‌ی شما با نیازهای او منطبق است، جلب کند.

مثال:

برنامه‌هایی که یک روند خطی را دنبال می‌کنند (مانند فرم مالیات بر درآمد) می‌توانند با یک ویدئو آغاز شوند که فرآیند را توضیح دهد. این مسئله باعث می‌شود که کاربر قبل از شروع به کار، راحت باشد. سپس ویدئوها در طول مسیر می‌توانند در صورت نیاز، آموزش بیشتری فراهم کنند.

ساخت ویدئوهایی که از برنامه‌ی شما پشتیبانی می‌کنند

با توجه به زمان، تلاش و پولی که در پروسه‌ی ساخت خود برنامه خرج می‌کنید، شاید وسوسه شوید که از کارتون‌های پیش‌ساخته توسط یک سرویس نمونه استفاده کنید. به هیچ وجه این کار را نکنید. ویدئوهای داخل برنامه‌ی شما باید با طراحی کلی برنامه و کیفیت آن مطابقت داشته باشند. در غیر این‌صورت، شما به مشتریان بالقوه‌ی خود نشان داده‌اید که برنامه‌ی شما از قطعات بی‌ربطی ساخته شده است که به صورت تصادفی کنار هم قرار گرفته‌اند. این مسئله، انتظارات آن‌ها را نادیده می‌گیرد.

نکته‌ی دیگر این که ویدئوها باید داخل خود برنامه اجرا شوند. یک لینک که کاربران را به آپارات یا یوتیوب بفرستد، اصلا مناسب نیست. هر ویدئو باید چنان با برنامه ادغام شود که داخل جریان و روند برنامه باشد و جزئی از تجربه‌ی کاربر به حساب بیاید.

برخی نکات دیگر که باید درباره‌ی ویدئوی برنامه‌ی خود در ذهن داشته باشید.

  • یک پخش‌کننده‌ی ویدئوی مخصوص با یک پوسته‌ی شبیه به برنامه بسازید و آن را در مراحل مختلف استفاده از برنامه جاسازی کنید.
  • پیدا کردن ویدئو و البته به همان اندازه، خاموش کردن و رد کردن آن را راحت کنید.
  • مشخص کنید که کدام ویدئوها طی یک فرایند خاص به صورت خودکار اجرا شده و کدام‌ها فقط وقتی اجرا می‌شوند که کاربر گزینه‌ی “راهنما” یا “اطلاعات بیشتر” را انتخاب کرده باشد

یک ویدئو بساز